NYHETSARKIVET
13 feb 2018 14:15
2017: TV4-gruppen ökar vinsten men C More drar ner
Att TV4-gruppen gjorde bra resultat under 2017 har vi vetat ett tag. Nu anländer siffrorna. Det operativa resultatet landade på 1 022 miljoner kronor, att jämföra med 734 miljoner 2016. Och vd Casten Almqvist är såklart nöjd.

- Ja, men framförallt är jag stolt. Stolt över att det hårda arbete som våra medarbetare har lagt ned de senaste åren nu bär frukt. Det handlar om vårt konsekventa och handfasta arbete med digital transformation. Redan för fem år sedan döpte vi vår strategi till "Från tittare till användare". Kärnan i den strategin är ökat fokus på svenska program och på kraftfull teknikutveckling, säger Almqvist till TV-Nyheterna.

TVN: Vad har ni gjort rätt med reklam-tv-affären?

- Grunden till framgången är vår konsekventa satsning på svenskt kvalitetsinnehåll och en teknikutveckling som svarar upp mot tittarnas och användarnas behov. Det finns ingen annan som kan erbjuda svenskt drama, stor svensk underhållning, nyhetsbevakning, samhällsjournalistik och sport på det sätt som TV4 gör. Och det är något som våra tittare och användare fortsätter att uppskatta, oavsett om de tittar på våra linjära kanaler eller på TV4 Play. Att annonsörerna kan nå våra tittare och användare i en tydlig och högkvalitativ miljö, med transparens och tydlig effekt, det är något som också gett avtryck i vår ökade försäljning i en tid med allt större fokus på just dessa frågor.

Vad gäller C More ökar man visserligen abonnentbasen, men förlusterna fortsätter - denna gång landade resultatet på -296 miljoner kronor (-307). Hur kan dubblade abonnenter ändå ge långsammare tillväxt än väntat?

- Vi satte väldigt höga tillväxtmål för C More inför 2017. För att nå höga mål måste man investera. Därför gjorde vi under året kraftfulla satsningar på teknik, rättigheter och organisation. Så även om tillväxten var hög och C More för tredje året i rad växte snabbare än marknaden var den inte tillräckligt hög. Vi måste höja tempot ytterligare. Genom full samordning mellan C More-tjänsten och TV4 Play under en operativ chef skapar vi nu maximala förutsättningar för tillväxt.


TV4 Play avslutade 2017 med 3,8 miljoner inloggade användare. Den digitala försäljningen ökade stort och omsättningen steg från 4 314 till 4 469 miljoner kronor. Hur kan TV4 Plays framgångar hjälpa C More?

- TV4 Play och C More ger tittare och användare det starkaste och bästa totala tv-erbjudandet, där du kan välja om du vill titta gratis via TV4, eller betala för premiuminnehåll och TV4:s innehåll reklamfritt via C More. Konverteringen från TV4 Play till C More ökar nu snabbt. Vi ser också hur C Mores varumärke stärks, liksom abonnentbas och kundnöjdhet.

TVN: Hur tar ni med total-tv/totalvideo in i framtiden?

- Att vi nu ser hur vår totala räckvidd över tid ökar är ett tydligt besked om att vår satsning på total-tv, där det inte spelar någon roll om du tittar linjärt eller digital, är rätt väg att gå. Den räckvidds- och intäktsökning som TV4 Play ger överträffar minskningen för linjär tv. Vår total-tv verkar ha tagits väl emot av annonsörerna. Våra kunder tycks värdera denna nya moderna tv-räckvidd högre än den linjära. Här skiljer vi oss tydligt från dagspressen där svårigheten har legat i att få betalt för den digitala räckvidd man skapar. När vi i framtiden tittar tillbaka på 2017 hoppas jag kunna säga att det var då vi såg genombrottet mot en hållbar reklam-tv-affär.
TIPSA EN VÄN
Mathias Dahlström
redaktör TV-Nyheterna
EXAKT MEDIA
Johannesgränd 1
111 30 Stockholm
08-455 6770
info@exaktmedia.se
www.exaktmedia.se
Org. nr. 556733-3561