NYHETSARKIVET
13 apr 2018 14:47
MMS: antalet starter online mer än fördubblade på ett år
Enligt MMS rapport för mars 2018 har antalet starter online fördubblats på ett år, från strax över 6 miljoner mars 2017 till nära 13,5 miljoner för mars 2018. Finalen för Melodifestivalen krossar inte oväntat alla andra format med 3,6 miljoner tittare och bland kanalhusen går Discovery fortsatt starkt även efter OS - och även online.

Antalet spenderade timmar online ökar också, om än inte lika kraftigt, från strax över miljonen till 1,5 miljoner. Detta handlar främst om att Aftonbladet ligger främst vad gäller starter, men lågt i spenderade timmar. SVT har ökat antalet spenderade timmar per dag online från 682 000 till 941 000, TV4 från 216 000 till 271 000 medan MTG ligger stilla på runt 90 000 timmar. Discovery däremot har ökat antalet spenderade timmar per dag från 54 000 i mars 2017 till 108 000, en fördubbling alltså.

Medan tittartiden fortsätter att gå ner för alla kanalhus ligger dock TV4 kvar på samma nivå som 2017 och i procent går de framåt från 31 till 33 procent. MTG och Discovery ligger kvar på 12 respektive 11 procent medan SVT sjunker från 40 till 38 procent tittartidsandel.


Tittartidsandel (3-99 år) för Topp 10 kanaler mars 2018 i procent:

SVT1: 28,7
TV4: 22,8
SVT2: 5,7
Kanal: 5 5,0
TV3: 3,7
Sjuan: 3,7
TV8: 2,8
TV12: 2,6
TV6: 2,4
TV10: 1,2
TIPSA EN VÄN
Mathias Dahlström
redaktör TV-Nyheterna
EXAKT MEDIA
Johannesgränd 1
111 30 Stockholm
08-455 6770
info@exaktmedia.se
www.exaktmedia.se
Org. nr. 556733-3561