NYHETSARKIVET
7 nov 2018 14:47
Bonnier Broadcasting slopar spelreklam med bonus och free-spin
Samtidigt som nya lagstiftingen för spelreklam införs vid årsskiftet har debatt blossat upp kring hur mediebolag ska handskas med den. Som TV-Nyheterna kunde berätta tidigare i veckan kommer Sky i Storbritannien att begränsa utrymmet för spelreklam. Ett av de bolag som 1 januari 2019 för första gången kan ta in spelreklam är Bonnier Broadcasting.

- I och med att lagstiftningen nu ändras kommer vi ju få nya möjligheter att konkurrera med övriga medier som sedan länge burit ut spelreklam, och vi kommer därmed från årsskiftet att öppna upp för spelreklam för nya aktörer med licens, säger Magnus Törnblom, presschef corporate på Bonnier Broadcasting, till TV-Nyheterna.

TVN: Hur kommer ni att anta den utmaning som ändå finns med denna typ av reklam?

- Vi vill fortsätta vara en ansvarstagande aktör när det gäller spelreklamen, så därför kommer vi tydligt att fortsätta värna om den exklusiva annonsmiljö vi erbjuder, för såväl spelbolagens som alla andra annonsörers och våra tittares skull. Det finns ingen anledning för oss att ta efter de annonsmiljöer där spelannonseringen redan idag upplevs som alltför påträngande både i utformning och mängd. Det innebär exempelvis att vi inte kommer att tillåta reklam med bonusar och free-spins, och att det kommer finnas begränsningar i hur mycket spelreklam vi kommer att släppa in, säger Törnblom.
TIPSA EN VÄN
Mathias Dahlström
redaktör TV-Nyheterna
EXAKT MEDIA
Johannesgränd 1
111 30 Stockholm
08-455 6770
info@exaktmedia.se
www.exaktmedia.se
Org. nr. 556733-3561