NYHETSARKIVET
6 dec 2018 14:43
Den stora striden om globala SVOD-marknaden inleds om ett år
Kommer den hägrande striden mellan Netflix, Amazon, Disney+ och HBO+ att vara bra eller dålig för konsumenter? Det är väl egentligen den viktigaste frågan. Disney laddar stort för sin utmanare, fylld av Star Wars- och Marvel-innehåll bredvid klassisk Disney och Pixar, som ska lanseras hösten 2019. Det gör även AT&T, vars nyköpta WarnerMedia-division ska lansera vad som kallas HBO+ ungefär samtidigt. WarnerMedias tjänst ska, som TV-Nyheterna skrivit om tidigare, släppas i tre varianter där den tyngsta får allt HBO-innehåll, samt sådant som Harry Potter-serien och DC-franschise som Wonder Women, Suicide Squad och The Dark Knight. Det talas även om livesport i den dyrare varianten.

Det låter ju mumma för konsument, eller? En liten hint om vad som väntar inträffade för några dagar sedan då Netflix stormades av Vänner-fans. Den klassiska Warner-serien var plötsligt borta från tjänsten. Några dagar senare var den tillbaka efter nytt avtal, men bara ett år framåt. Sedan lär den enbart finnas på HBO+. Och för att kunna vinna över de andra kolosserna lär de alla göra på det viset, vilket betyder att konsumenter får det dyrare – om de vill se allt. Eller möjligen välja två tjänster och pirata resten – en trend som tråkigt nog redan verkar växa.

Vill du när 2020 startar kunna se Harry Potter, Star Wars, Game of Thrones, den senaste Wonder Women, alla säsonger av Bloodline, House of Cards, Man in the High Castle, gamla serier som Vänner och Gilmore Girls – och alla de största blockbuster-filmerna får du räkna med att betala minst 600 kronor varje månad. Vill du också se svenskt drama, Allsvenskan och Champions League landar du på över 100-lappen. På enbart streaming-budgeten. Det kommer att bli en hård kamp – och svårt för konsumenten att välja.
TIPSA EN VÄN
Mathias Dahlström
redaktör TV-Nyheterna
EXAKT MEDIA
Johannesgränd 1
111 30 Stockholm
08-455 6770
info@exaktmedia.se
www.exaktmedia.se
Org. nr. 556733-3561