NYHETSARKIVET
20 dec 2018 14:45
Ökat tittande på Julkalendern online, men även på tv
Årets Julkalender på SVT har ökat starkt online jämfört med de två senaste åren. Det genomsnittliga tittandet på årets upplaga, Storm på Lugna gatan, ligger på 777 290 visningar. Detta att jämföra med 2016 (505 251) och 2017 (461 233). Men även på SVT har tittandet ökat. Förra årets julkalender hade ett genomsnitt på 1 131 000. Årets siffra ligger på 1 400 000 enligt MMS.

"Vi har även tittat på MMS målgruppsdata för onlinevideo och vi ser att barnen mellan 3-14 år tittar mer än andra och att föräldragruppen har det näst största tittandet. Vi kan dra slutsatsen att julkalendern har ett starkt tillsammanstittande där barn och föräldrar tittar ihop. Den tredje starkaste målgruppen är tittare mellan 20-29 år och man kan anta att det finns en tradition samt nostalgi bundet till det tittandet", säger MMS vd Magnus Anshelm i en kommentar.
TIPSA EN VÄN
Mathias Dahlström
redaktör TV-Nyheterna
EXAKT MEDIA
Johannesgränd 1
111 30 Stockholm
08-455 6770
info@exaktmedia.se
www.exaktmedia.se
Org. nr. 556733-3561