NYHETSARKIVET
13 feb 2019 14:01
Tele2 Q4 2018: Integration och kundnöjdhet i fokus, digital-tv ner
Tele2-koncernens siffror för Q4 2018 ligger ganska stabilt. Tjänsteintäkter från slutkund ökade en procent i stort, men minskade en procent i Sverige. Intäkterna för digital-tv minskade med fem procent (40 miljoner kronor) jämfört med Q4 2017 och antalet digital-tv-abonnemang minskade med 9000. Tele2:s första steg att bli en integrerad operatör, efter fusionen med Com Hem, har tagits genom lanseringen av FMC-erbjudanden (fixed-mobile convergence) i Sverige.

Tele2 (med Com Hem) ser sin nuvarande position inom digital-tv som etta inom premium-distribution - med bredaste innehållsdistributionen. Som mål skriver de att de ska använda denna position i FMC-abonnemang och bygga elastiskt kassaflöde. Strategin uttrycks: "Öka kundnöjdheten genom more-for-more FMC. Använda skalbarhet för att flytta till moderna plattformar och hantera innehåll och hårdvarukostnader".

"Grunden i more-for-more strategin är kundnöjdhet. Genom att ge kunderna någonting som de värderar, så som produktuppgraderingar, mer tjänster eller andra förbättringar, ökar vi kundnöjdheten. Vi kan då få en högre avkastning från kunden, antingen genom en minskning i kundomsättningen eller genom prisjusteringar då nöjdare kunder är villiga att betala mer för en bättre upplevelse", skriver Anders Nilsson i sitt första vd-ord för Tele2.
TIPSA EN VÄN
Mathias Dahlström
redaktör TV-Nyheterna
EXAKT MEDIA
Johannesgränd 1
111 30 Stockholm
08-455 6770
info@exaktmedia.se
www.exaktmedia.se
Org. nr. 556733-3561