NYHETSARKIVET
14 mar 2019 14:14
Årets Melodifestival hade flest tittare i målgruppen 40-59 år
MMS har nu samlat ihop alla data vad gäller årets alla sändningar av Melodifestivalen. den första deltävlingen och själva finalen var de mest sedda och mest fans har programmet i ålderskategorin 40-59 år, med en rating som pendlar mellan 34 och 45. Minst tittare hittas i ålderskategorin 15-24 år. Tittarsiffran för finalen, 3 614 000, är dock ännu preliminär.

Jämfört med de senaste sju åren var dock räckvidden den sämsta 2019, 71,2 procent att jämföra med exempelvis 73,2 (2018) och 76,7 (2017). 2012 hade Melodifestivalen en räckvidd på hela 86,6 procent.

Vad gäller online är inte alla siffror inne ännu för finalen, men den första deltävlingen, med hittills bäst snitt, hade 672 467 starter och en onlinerating på 207 308. Ålderskategorin 25-44 år är de som sett mest online. Jämfört med 2018 har onlinetittandet på Melodifestivalen ökat.
TIPSA EN VÄN
Mathias Dahlström
redaktör TV-Nyheterna
EXAKT MEDIA
Johannesgränd 1
111 30 Stockholm
08-455 6770
info@exaktmedia.se
www.exaktmedia.se
Org. nr. 556733-3561