NYHETSARKIVET
11 apr 2019 11:43
Svenska skidförbundet: Sista ordet är inte sagt
"Det här är en utveckling som skidförbundet vill se", sa SVT:s vd Jan Helin, angående att skidrättigheterna nu hamnar hos kommersiella tv-huset NENT, sålda dit av internationella sporträttighetsagenturen Infront.

Johan Sares, längdchef på Svenska Skidförbundet, håller inte med när TV-Nyheterna når honom:

– SVT har gjort ett fantastiskt jobb med Vinterstudion, och fått höga tittarsiffror. Det är det viktigaste för oss, att så många fans som möjligt kan se tävlingarna och att det är bra produktioner.

Svenska Skidförbundet, som äger de svenska tävlingarna, har liksom de flesta andra medlemmarna i internationella skidförbundet (FIS) valt att sälja dem till sportagenturen Infront, som i sin tur sköter försäljningen av tv-rättigheter. Österrike och Schweiz är de två länder som valt andra alternativ, till exempel visades de alpina tävlingarna i Österrike i Eurosport i Sverige.

– Vi har stort förtroende för Infront. De har förmedlat tv-rättigheterna de senaste två gångerna, alltså då SVT köpt dem. Och Infront har ett eget intresse av att nå ut till så många tittare som möjligt eftersom de äger reklamrättigheterna runt tävlingarna, så jag ser framtiden an med tillförsikt, säger Johan Sares, och lägger till:

– Men sista ordet är nog inte sagt ännu – erfarenheten säger mig att mycket kan hända runt förhandlingsbordet mellan SVT och NENT innan de här rättigheterna börjar gälla. Slaget är inte avgjort.

Hintar han månne om att det kan bli tal om ett samarbete mellan SVT och NENT i slutändan, som ju skett med exempelvis hockey-VM?
TIPSA EN VÄN
Mathias Dahlström
redaktör TV-Nyheterna
EXAKT MEDIA
Johannesgränd 1
111 30 Stockholm
08-455 6770
info@exaktmedia.se
www.exaktmedia.se
Org. nr. 556733-3561