NYHETSARKIVET
15 maj 2019 13:14
Jonas Gustafsson blir vd för ny avdelning inom NENT Group
Nordic Entertainment Group bygger en ny avdelning, Viasat Consumer, med ansvar för bolagets tv-erbjudande till konsument över satellit och bredband i hela Norden. Det blir en bredare variant än den Sahar Kupersmidt lett, som Head of Nordic DTH TV. Jonas Gustafsson, i dag tillförordnad vd för NENT Group Sverige, har utsetts till vd för den nya organisationen lagom till att ordinarie vd, Filippa Wallestam återvänder från föräldraledighet.

TVN: Vad tar du med för erfarenheter från rollen som vd Sverige till denna nya position?

- Det har varit ett otroligt intensivt år, där NENT har blivit ett eget bolag och börsnoterats. Rollen som tf vd för Sverige har gett mig ett helhetsperspektiv på affären, där jag också har arbetat nära Viasat och lärt känna den organisationen. Svenska Viasat är ju den största Viasat-enheten i Norden, och därför kan jag den affären bra. Jag ser verkligen fram emot att jobba med potentialen i den nordiska affären.

TVN: Hur ska ni få denna del av verksamheten att ta fart när så mycket fokuseras på streaming?

- Streaming är i fokus framåt, men Viasat är fortsatt en viktig bas för NENT, och även en tillgång för att driva kunder till Viaplay. En av NENT Groups styrkor är vår mix av linjära och digitala plattformar, och vi ser att alla plattformar har lika stor betydelse för affären. Viasats roll i helheten kommer att vara fortsatt stor, inte minst med tanke på de sportevenemang vi erbjuder och kommer att erbjuda framöver.

Jonas Gustafsson tillträder sin roll den 1 juni och ingår då i koncernledningen och rapporterar till NENT Groups vd och koncernchef Anders Jensen.
TIPSA EN VÄN
Mathias Dahlström
redaktör TV-Nyheterna
EXAKT MEDIA
Johannesgränd 1
111 30 Stockholm
08-455 6770
info@exaktmedia.se
www.exaktmedia.se
Org. nr. 556733-3561