NYHETSARKIVET
13 jun 2019 13:45
Medieinvesteringar ner – TV med sämsta resultatet på fem år
De totala medieinvesteringarna backade med totalt 4,8 procent under maj, jämfört med samma månad föregående år. Det visar månadens Mediebarometern. Onlinevideo är den mediekategori som ackumulerat har ökat mest under året. Detta med en positiv tillväxt om 14,1 procent.

"Som vi tidigare har konstaterat verkar tillväxten för de digitala mediekategorierna ha mattats av det under det senaste året. I maj minskade de digitala köpen med 2,2 procent – trots att digitala medier tar andelar. Andelen digitalt ligger ackumulerat på 35,6 procent – en ökning om 2 procentenheter från samma period 2018. Samtliga digitala mediekategorier minskar – förutom online video som tangerar intäkterna från maj 2018. TV gör den sämsta maj sedan 2014. En delförklaring är att hockey-VM under maj sändes av SVT och inte i en kommersiell kanal som i 2018. Men det är inte hela sanningen. Ett stadigt fallande tittande i kombination med kraftigt höjda priser har sannolikt gjort att annonsörer och byråer har sett över hur man effektivt når hög räckvidd", säger Jochum Forsell, vice vd IUM, i en kommentar.

I jakten på räckvidd är utomhusmediet den stora vinnaren som i maj ökade med hela 14,2 procent – ett all time high för kategorin.
TIPSA EN VÄN
Mathias Dahlström
redaktör TV-Nyheterna
EXAKT MEDIA
Johannesgränd 1
111 30 Stockholm
08-455 6770
info@exaktmedia.se
www.exaktmedia.se
Org. nr. 556733-3561