NYHETSARKIVET
14 jun 2019 13:50
Samsung och Oracle i samarbete för att mäta trafik på smart-tv
Oracle-ägda mätföretaget Moat och Samsung Ads meddelar att de har inlett ett samarbete där Moat kommer att integrera sina mätverktyg i Samsungs smart-tv-apparater för att mäta titt och trafik. Att Samsung valde Moat som samarbetspartner beror på att flera företag redan använder plattformen för att mäta sin videokampanjer.

"Nu har marknadsförare tillgång till samma mätningar och information om viewability för smarta tv-apparater", säger Tom Fochetta, vice president på Samsung Ads, i en kommentar.

Dock finns ännu ingen standardiserad mätmetod för smart-tv. Nyligen meddelade exempelvis Integral Ad Science ett partnerskap med Verizon och åtta videopublicister för att mäta annonser, och tillverkaren Roku har ett helt eget mätsystem. Oracles marknadschef, Michelle Hulst, säger i en kommentar att hon är säker på att en industristandard kommer att nås så småningom, men att branschen ännu är ung.
TIPSA EN VÄN
Mathias Dahlström
redaktör TV-Nyheterna
EXAKT MEDIA
Johannesgränd 1
111 30 Stockholm
08-455 6770
info@exaktmedia.se
www.exaktmedia.se
Org. nr. 556733-3561