NYHETSARKIVET
10 sep 2019 14:06
Mediavision Nordic Sport Analysis 2019 - Vem vinner?
Mediavisions rapport Nordic Sport Analysis 2019 har underrubriken Viewing, subscriptions and consumer interest. Vilka ligor är mest lockande, vilka tjänster ligger bäst till - och har priset på livesport nått sin kulmen? TV-Nyheterna har Mediavisions vd Marie Nilsson på tråden.

- Vi har tittat på premiumsport i hela Norden och gått igenom rättigheter, paket och kostnader. Hur konsumerar man sport? Hur villiga är nordiska konsumenter att betala för premiumsport? Och vi kan se att där finns väldigt stort intresse och att sport är viktigt för många. Sportintresserade betalar mest för sina tjänster och de är generellt sett mycket viktiga kunder till de olika tjänsterna.

TVN: Vad lockar mest?

- Inhemska ligor har ett stort intresse i alla nordiska länder och vad gäller Sverige betyder det att fotboll och hockey driver ett högt intresse under stora delar av året. Här, till skillnad från övriga Norden, har vi inhemsk premiumsport året runt. Om vi betraktar marknaden som helhet är betalningsviljan i Sverige störst för Premier League, Champions League, SHL och Allsvenskan. Och det här kunderna är mycket lojala med sina sporter, säger Marie Nilsson.

Vill du läsa hela rapporten, kontakta Mediavision.

TIPSA EN VÄN
Mathias Dahlström
redaktör TV-Nyheterna
EXAKT MEDIA
Johannesgränd 1
111 30 Stockholm
08-455 6770
info@exaktmedia.se
www.exaktmedia.se
Org. nr. 556733-3561