NYHETSARKIVET
24 okt 2019 13:56
MPRT-rapport: Svenska tv-branschen ännu lönsam
Tydliga vinnare och lika tydliga förlorare i den svenska mediebranschen. Det visar MPRT:s rapport Medieutveckling – Medieekonomi 2019 som publicerades igår. Sämst går det, inte oväntat, för tidningar medan tv-branschen ser ut att må fortsatt mycket bra.

Där den fallande annonsförsäljningen skjuter ner dagstidningar är det motsatta ett faktum när det gäller gammal linjär-tv under 2018. Inom rörlig bild omsatte den svenska reklammarknaden 2018 6 136 miljoner kr, att jämföra med 2017 då siffran låg på 5 666 miljoner kr.

"Den svenska tv-branschen är däremot inte en bransch i kris. Både TV4 och Nent Group hör till de mer lönsamma rörelserna på den svenska mediemarknaden. TV4 AB:s rörelseresultat på 1 374 mkr var det starkaste någonsin för företaget. En förklaring till TV4s rekordstarka resultat var att investeringarna i tv-reklam visade på god tillväxt", skriver MPRT i ett pressmeddelande.

Men annonspengar till tv kan inte jämföras med dem för internet. Här har omsättningen mellan 2017 och 2018 ökat från 19 054 miljoner kr till 21 430 kr. Rapporten är framtagen tillsammans med Nordicom.

Rapporten finns här: Läs mer

TIPSA EN VÄN
Mathias Dahlström
redaktör TV-Nyheterna
EXAKT MEDIA
Johannesgränd 1
111 30 Stockholm
08-455 6770
info@exaktmedia.se
www.exaktmedia.se
Org. nr. 556733-3561