NYHETSARKIVET
24 okt 2019 13:58
Stjärne: Ett starkt public service och starka kommersiella medier
SVT:s vd Hanna Stjärne skriver om riksdagens beslut att klubba igenom Ett modernt public service att det är med omsorg och allvar SVT tar sig an uppdraget de kommande åren.

"I en tid när internationella techjättar får ett allt större inflytande över Sverige är det också viktigt att SVT:s uppdrag fortsatt ska vara brett och tillgängligt för alla. Sverige är ett litet språkområde och kommer behöva mer program på svenska framöver, inte mindre. Att berätta historien om Sverige är ett huvuduppdrag för SVT. Vare sig det sker genom fiktion (Vår tid är nu), dokumentärer (Det svenska popundret) eller en granskning av ett havererat miljardprojekt i Haparanda (Uppdrag granskning) för att ta några dagsaktuella exempel. Kombinationen av ett starkt public service och starka kommersiella medier gynnar publiken mest, enligt forskning", skriver hon bland annat.

Samtidigt kommenterar UR:s strategichef Cecilia Roos den ständigt uppblossande debatten kring public service. Om att den parlamentariska enigheten verkar som bortblåst. Där var 24 reservationer mot gårdagens beslut, ett 30-tal yrkanden i följdmotioner.

"Missförstå mig inte. Det är bra att UR och public service roll i samhället både utreds och diskuteras. Vi ska vara lyhörda, inlyssnande, flexibla och öppna för förändringar. Problemet är alltså inte debatten i sig – den ser vi fram emot – utan att det är olyckligt att den viktiga parlamentariska enigheten om public service roll och breda uppdrag framstår som bräcklig så här i slutminuten", skriver Roos.

TIPSA EN VÄN
Mathias Dahlström
redaktör TV-Nyheterna
EXAKT MEDIA
Johannesgränd 1
111 30 Stockholm
08-455 6770
info@exaktmedia.se
www.exaktmedia.se
Org. nr. 556733-3561