NYHETSARKIVET
24 okt 2019 14:00
NENT Group Q3 2019: Viaplays kundbas snart över 1,5 miljoner
Ett Nordic Entertainment Group under omorganisation fortsätter att övertyga. En ökning av antalet Viaplay-abonnemang, organisk tillväxt och ökat resultat för affärssegment. Samtidigt går periodens resultat går ner, bland annat på grund av 13 miljoner kr i kostnad i samband med samgående mellan Viasat Consumer och Canal Digital.

"Broadcasting & Streaming levererade sitt tolfte raka kvartal av lönsam tillväxt, vilket visar den positiva effekten av våra investeringar i streamingmarknaden. Försäljningen inom Subscription & Other, vilken motsvarade 63% av koncernens försäljning, ökade 11%. Antalet Viaplaykunder växte med 37k, jämfört med en minskning om 13k abonnenter föregående år. Viaplays kundbas har därmed ökat med över 25% det senaste året till 1 459k", säger koncernchef Anders Jensen i samband med rapporten.

Och ännu har de inte räknat bort det gamla tv-tittandet, framför allt inte trycket på tv-reklam. Intäkterna härifrån stod för 22 procent av koncernens försäljning, en ökning trots minskat tittande.

"Vi har nu påbörjat de årliga reklam- förhandlingarna för 2020. Det är för tidigt att säga var dessa kommer att landa, men det är tydligt att efterfrågan på TV-reklam är fortsatt hög, samtidigt som fallande tittande skapar en utbudsbrist. Vi räknar därmed med att priserna fortsätter att öka", säger Jensen.




TIPSA EN VÄN
Mathias Dahlström
redaktör TV-Nyheterna
EXAKT MEDIA
Johannesgränd 1
111 30 Stockholm
08-455 6770
info@exaktmedia.se
www.exaktmedia.se
Org. nr. 556733-3561