NYHETSARKIVET
12 nov 2019 15:13
Medieköp för onlinevideo minskade 35 procent oktober 2019
Enligt Mediebyråbarometern minskade medieköp i kategorin Online Video med hela 35,8 procent under oktober i år, detta jämfört med samma period 2018. Investeringarna sjönk från cirka 124 miljoner kr till 79,5 miljoner. Även kategorin TV minskade med 24,7 procent till 526 miljoner.

"Något överraskande är den svaga månaden för rörlig bild. Detta kan vända i november då vi tidigare har sett en generell ökning inom rörlig bild, men att man tappar i en så pass viktig månad som oktober bör vara oroande för medieägarna", säger Jochum Forsell på Hear Mediebyrå i en presskommentar.

Bäst under oktober, och hela 2019, går det för Bio-kategorin som haft en tillväxt på 12 procent hittills 2019. I oktober ökade Bio nära 29 procent.
TIPSA EN VÄN
Mathias Dahlström
redaktör TV-Nyheterna
EXAKT MEDIA
Johannesgränd 1
111 30 Stockholm
08-455 6770
info@exaktmedia.se
www.exaktmedia.se
Org. nr. 556733-3561