NYHETSARKIVET
13 nov 2019 14:09
Nicklas Norrby, Discovery: Vi gratulerar till en godkänd affär
I går godkände, som alla vet vi det här laget, EU affären mellan Telia Company och Bonnier. Men vad tycker branschen om affären? TV-Nyheterna har frågat runt bland kollegor och konkurrenter.

- Telias köp av Bonnier Broadcasting visar än en gång på värdet av att äga relevant innehåll, i synnerhet i en medievärld i ständig förändring. Vi gratulerar dem till en godkänd affär och vi ser fram emot att jobba med den nya konstellationen även i framtiden. Nicklas Norrby, vd Discovery Networks Sweden.

- Det är väldigt intressant att följa försöken att integrera telekom och tv som görs i Europa och sammangåendet mellan TV4 och Telia är logiskt, på samma sätt som Viaplay i många år varit knutet till Tele2. I till exempel Spanien har Movistar (Spaniens Telia) sedan några år satsar hårt på Movistar+ som bland annat gör ett större antal mycket bra tv-serier per år. De första åren var innehållet bara tillgängligt för Movistars abonnenter (30-40 % marknadsandel på mobil och bredband), men självklart fungerar det inte att göra high end-innehåll till bara en liten del av befolkningen. Tron att folk byter telekomoperatör för att se en bra tv-serie fungerar liksom inte. Och mycket riktigt, sedan några månader ingår Movistars contentpaket i abonnemanget också hos konkurrenterna. Att försöka bundla content och telekom känns lite gammeldags, på ett sätt lika logiskt som att kombinera telekom med din konsumtion av ost eller bensin, Fredrik af Malmborg, vd Eccho Rights.

- Vi inväntar fortfarande det fulla materialet från kommissionen och kommer analysera det innan vi kommenterar det här ytterligare, Joel Ibson, Head of Corporate Communication, Tele2.

Fler kommentarer kring affären anländer under veckan.
TIPSA EN VÄN
Mathias Dahlström
redaktör TV-Nyheterna
EXAKT MEDIA
Johannesgränd 1
111 30 Stockholm
08-455 6770
info@exaktmedia.se
www.exaktmedia.se
Org. nr. 556733-3561