NYHETSARKIVET
14 nov 2019 13:44
Ungas dagliga tv-tittande har sjunkit med 71 minuter
Under de tre första kvartalen 2019 har tv-tittandet i åldersgruppen 15-24 år sjunkit med 71 minuter jämfört med hur det såg ut 2010. I Finland ligger minskningen på 58 minuter. Men än starkare är skillnaden i Norge, med 11 minuter, och Danmark, med hela 134 minuter. Det visar statistik som Mediavision tagit fram.

Samtidigt visar siffror från Storbritannien att andelen unga som ser på BBC:s tv-kanaler en vanlig vecka sjunkit till 49 procent. Skiftet har redan skett alltså. Onlinevideo är nu klart dominerande, främst hos unga, och hittills i år står tittandet på onlinevideo i kategorin 15-24 år för 75 procent av konsumtionen.
TIPSA EN VÄN
Mathias Dahlström
redaktör TV-Nyheterna
EXAKT MEDIA
Johannesgränd 1
111 30 Stockholm
08-455 6770
info@exaktmedia.se
www.exaktmedia.se
Org. nr. 556733-3561