NYHETSARKIVET
24 feb 2022 13:50
Krönika: Så blir svenska rättighetsägare vinnare i Metaverset

Sedan Facebook bytte namn till Meta, har sci-fi-äventyret Ready Player One - som skildrar en dystopisk framtid där den fysiska världen förfallit och mänskligheten istället flyttat in i det virtuella universumet Oasis - börjat klättra i våra topplistor. Filmen, som bygger på en bok från 2011 med samma namn av Ernest Cline, är redan en framtida klassiker. Inte nödvändigtvis för att den är så bra (jag gav den en “7a - ganska bra” på PlayPilot) utan för att den så tydligt levandegör alla tech-utopisters tonårsdröm om en parallell digital värld där magi finns på riktigt och där den enda faktiska begränsningen är dess användares/skapares fantasi.

Precis som Jules Verne inspirerade generationer av ingenjörer att bygga ubåtar och helikoptrar fick Carl Sagan desamma att sikta mot månen, och ur detta perspektiv är Ready Player One betydelsefull. Boken utgör nämligen obligatorisk läsning för alla nyanställda på Oculus, och sannolikt rekommenderad läsning bland alla andra team som just nu utvecklar diverse virtuella världar. Att förstå vilka narrativ som fångat den skapande klassens fantasi är värdefullt för den som försöker förutspå framtiden, varför man ofta hör folk säga att sci-fi författare är minst lika drivande i den teknologiska utvecklingen som uppfinnare och entreprenörer.

Förra helgen såg jag om filmen och slogs av hur många karaktärer, prylar och farkoster från andra franchises som skymtar förbi eller medverkar i filmen. Det var som en gigantisk mash-up av populärkulturell IP från Star Wars, Minecraft, Monty Python, Sesamy Street, Overwatch, Halo, Batman, Pac Man, Turtles och många fler. Författarens insikt - som nu ligger till grund för en hel generations förväntningar på Metaverset - är att populärkulturella symboler, tack vare sitt starka signalvärde kommer vara hårdvaluta i virtuella världar.

Det bådar väl för de som är duktiga på att utveckla och förvalta IP, så som Disney, Blizzard eller Warner, men den här möjligheten monumental (!) - varför det bör vara av högsta prioritet för alla nordiska mediahus att redan nu börja utveckla en strategi för virtuella gods. Hur kan vi t.ex. tillgängliggöra karaktärer och prylar från Astrid Lindgren, Elsa Beskow och HC Andersen, för att inte tala om all ny IP från Battlefield, Angry Birds eller Milleniumtrilogin?

Med det sagt är inte all IP lika mycket värd i metaverset. Att köpa en alvdräkt från Sagan om Ringen känns såklart rätt mycket mer spännande än att dra på sig Kurt Wallanders skjorta och kavaj. I Norden är vi riktigt duktiga på realism, men för att lyckas kapitalisera på dessa trender måste vi ta större position inom genres som fantasy, sci-fi eller animerad familjeunderhållning.

Men hur kan detta tänkas se ut i praktiken? Det finns ju redan så många metavers-kandidater, så som Fortnite, Roblox, VR Chat, Metas Horizon Worlds eller de kryptobaserade Decentraland, Somnium Space och Sandbox. Sedan finns såklart ett stort antal välfinansierade startups inom området och vem vet vad Apple, Google och Microsoft kommer släppa de kommande åren.

Vilka som kommer lyckas är såklart omöjligt att säga varför ledordet för den som önskar utveckla virtuella varor är interoperabilitet, dvs. virtuella varor vars kod kan läsas och autentiseras av många plattformar. Faktum är att stora delar av infrastrukturen för att möjliggöra detta redan är på plats (items/avatarer byggda i Unity/Unreal Engine där ägandet autentiseras genom NFT:er på olika blockkedjor). De stora kryptobaserade metaversen jobbar just nu på möjligheten att teleportera din avatar, din data samt dina virtuella varor emellan varandra och Mark Zuckerberg har i flera intervjuer signalerat att hans ambition är att tillåta en hög grad av interoperabilitet mellan Metas universum och andra världar, sannolikt med hjälp samma underliggande teknologi. Detta innebär att utveckling, marknadsföring och försäljning av virtuella varor kan skötas utanför - och frikopplat från - de världar de är tänkta att användas i. Detta kommer sannolikt innebära bättre marginaler för IP-ägarna och mindre möjlighet för plattformarna att ta en andel av vinsten.

Allt detta är fortfarande i tidigt stadium, och även om NFT:er och virtuella världar just nu får mycket uppmärksamhet är det sannolikt några år bort innan detta går mainstream. Men samtidigt vill jag uppmana alla att lyfta blicken redan nu för i mångt och mycket är framtiden redan här - och visst ska vi alla vara med och skapa den! Och kanske än viktigare, har du för ambition att marknadsföra virtuella varor kopplade till ditt IP - hör av dig till oss på PlayPilot, vi kan hjälpa dig identifiera dina fans bland våra nästan 4 miljoner användare!

Adam Chrigström, Grundare och CPO på streaming-guiden Playpilot

TIPSA EN VÄN
EXAKT MEDIA
Johannesgränd 1
111 30 Stockholm
08-455 6770
info@exaktmedia.se
www.exaktmedia.se
Org. nr. 556733-3561