NYHETSARKIVET
24 feb 2022 13:51
592 miljoner streamade OS-minuter på Discovery+

Discovery skriver att OS-sändningarna överträffat förväntan och att de slagit tittarrekord med 80-procentiga marknadsandelar på svensk tv. Det handlar dock om toppar, den genomsnittliga andelen landar på cirka 30 procent. Det mesta har dock visats på streamingtjänsten, där Discovery avslöjar att svenska abonnenter streamat över 592 miljoner OS-minuter. Antalet prenumeranter har, enligt mediehuset, ökat med 50 procent i Europa jämfört med OS 2018.

"Vinter-OS har visat sig vara en fantastisk framgång för discovery+ och våra kanaler och plattformar i Europa. Discovery är ledande inom streaming på global skala samtidigt som nätverket också håller fast vid traditionell TV. Båda sektorer presterade långt över genomsnittet för marknaderna", säger Jean-Briac Perrette, President & CEO, Discovery Streaming & International, sammanfattningsvis.

Den mest sedda sändningen på kanal 5 var längdskidor, damer, 4x5 km stafett med 1,543 miljoner tittare. Hockey drog inte så mycket publik som vanligt, med toppen i semifinalen mot Ryssland med 793 000 tittare.

TIPSA EN VÄN
EXAKT MEDIA
Johannesgränd 1
111 30 Stockholm
08-455 6770
info@exaktmedia.se
www.exaktmedia.se
Org. nr. 556733-3561