NYHETSARKIVET
25 feb 2022 14:00
Influencers i innehållet? SVT svarar på kritiken

Efter journalisten Fanny Jönssons debattartikel om influencers medverkan i public service svarar SVT:s kommunikationsdirektör Sabina Rasiwala i Journalisten. Hon menar att ett inflöde av nya programledare och idéer är viktigt i drivet att skildra olika perspektiv. Men att det sker inom kontroll.

"Idag kan de som medverkar i SVT också ha andra yrkeskarriärer. Influencer marketing är en vanlig inkomstkälla för många talangfulla tv-personligheter. Det kan vara en utmaning men är något som kan kombineras med medverkan i SVT, om det sker på ett genomtänkt sätt", säger hon – och fortsätter:

"SVT har tydliga regler och policys för att bibehålla trovärdigheten för både medverkande/programledare och SVT som företag. Exempelvis får de som medverkar i SVT inte utnyttja detta för att sälja produkter eller tjänster. De får inte delta i marknadsföringskampanjer under ett par veckor före och efter det att de är som mest aktuella hos SVT. Politiskt engagemang kan påverka vilka uppdrag man kan ha, osv."

TIPSA EN VÄN
EXAKT MEDIA
Johannesgränd 1
111 30 Stockholm
08-455 6770
info@exaktmedia.se
www.exaktmedia.se
Org. nr. 556733-3561