NYHETSARKIVET
1 mar 2022 13:45
Första lokala serier klara när Viaplay är live i Nederländerna
Idag lanseras Viaplay på nederländska marknaden. Satsningen står på tre ben: Den tyngsta är premiumsport, bredvid originalserier och amerikanska filmer och serier. Ingångspriset ligger på 9,99 Euro, vilket höjs till 13,99 i augusti. Lanseringen görs också via flera samarbetspartner som Vodafone, KPN och T-Mobile.

"Vi har förvärvat fantastiska sporträttigheter, säkrat utmärkt innehåll, etablerat viktiga partnerskap och rekryterat de bästa talangerna. Viaplay är här för att spela en positiv långsiktig roll, och för att hjälpa till att forma den nederländska streamingmarknaden och kreativa scenen för många år framöver. Det är så mycket vi vill bidra med och uppnå i Nederländerna – och idag är bara början", säger koncernchef Anders Jensen i en kommentar.

I och med lanseringen är de första lokala serierna beställda. Titlarna är Something Stupid och The Guilty, den ena ett kriminaldrama, den andra en mörk komedi. Båda serierna produceras av Kennard Bos.

"Viaplay har snabbt blivit en storspelare i internationellt drama och vi har höga ambitioner för Nederländerna. Precis som i våra nordiska marknader kommer vi att investera i den lokala kreativa branschen och samarbeta med de hetaste talangerna medan vi hjälper nya röster att utvecklas", kommenterar Nent Groups innehållschef Filippa Wallestam.

TIPSA EN VÄN
EXAKT MEDIA
Johannesgränd 1
111 30 Stockholm
08-455 6770
info@exaktmedia.se
www.exaktmedia.se
Org. nr. 556733-3561