NYHETSARKIVET
2 mar 2022 13:46
Mer pengar för samproduktioner och mer in från sponsring för SVT

SVT lämnade under gårdagseftermiddagen in Public service-redovisningen för 2021 till Mprt och Kulturdepartementet. Under året har SVT Play hunnit fylla 15 år, flera nya lokalredaktioner har öppnats runt om i Sverige och pandemin har fortsatt vara dominerande nyheten. 8,5 miljoner svenskar tog varje vecka del av SVT:s utbud och 76 procent av befolkningen ansåg sig ha förtroende för public service-bolaget.

"Sammantaget har corona-åtgärder kostat SVT mer än 130 miljoner kronor netto och satt stark press på bolagets ekonomi. Men coronaperioden har också visat det folkliga stödet, med både historiskt högt förtroende och historiskt höga tittarsiffror. Drygt 8,5 miljoner svenskar tog del av nå - got från SVT varje vecka under 2021, långt fler än från nå - got annat medieföretag i Sverige", säger SVT:s vd Hanna Stjärne i anslutning till rapporten.

I rapporten skriver SVT om sin roll i det föränderliga medielandskapet, om sitt uppdrag i allmänhetens tjänst och strategiska mål. Vi kan bland annat se att SVT 2021 lade mer pengar på samproduktioner än tidigare, nära 50 miljoner mer än 2020, att det visades 18 979 timmar under året på SVT Play, att utbudet för barn och unga står för 25 procent, fiktion är tvåa med 11 procent, och att verksamheten finansierades till 95 procent av public service-avgiften. Intäkterna landade på 5,3 miljarder kr. Sponsringsintäkterna, på 49 miljoner kr, ökade stort mot föregående år, främst på grund av inställda sportevenemang 2020.

Hela rapporten kan läsas här: Läs mer


TIPSA EN VÄN
EXAKT MEDIA
Johannesgränd 1
111 30 Stockholm
08-455 6770
info@exaktmedia.se
www.exaktmedia.se
Org. nr. 556733-3561