NYHETSARKIVET
2 mar 2022 13:48
Franzén om vd-bytet och Sappa: tv är en vikande marknad

Med bytet av vd från Hasse Svensson till Anders Steen kommer fokus att ligga mer på bredbands- och omsorgstjänster. Det framkommer av Telekomnyheternas intervju med operatörens styrelseordförande Tomas Franzén.

"Sappa kommer från TV-sidan och när Pamica tog över ägandet i bolaget för drygt tre år sedan hade man bara 2 000 bredbandskunder. Sedan dess har vi fått det att växa till 30 000 i dag och vår plan är att använda tv-kundbasen för att bli ännu mer relevanta på bredbandsmarknaden. I den här omställningen från tv, som ju är en vikande marknad, till bredband har vi kommit fram till att Anders Steen är en bättre vd för Sappa, framåt", säger Franzén, och fortsätter.

"Sappa har på kort tid gått från att vara en av en handfull nationella tv-operatörer, till att bli en fullskalig telekomoperatör med bredband och tv i fokus. Stora säljframgångar på såväl konsument som fastighetsägarsidan har inneburit att Sappa nu är redo att utmana de gamla etablerade aktörerna på allvar. Tillsammans med starka lokala partners, såväl kommunala som privata, tar nu Sappa flera steg i att bli en ännu mer attraktiv och konkurrenskraftig samarbetspartner. Med Anders Steen som vd får vi nu en person som har lång telekomerfarenhet i ledande positioner hos både stora nationella operatörer, och hos lokala aktörer. Anders kombinerar det med en mångårig bakgrund inom e-handel gentemot både B2B och B2C. Sammantaget får Sappa nu ett brinnande engagemang i att kombinera den lokala styrkan hos våra partners med en storsatsning på Sappas digitala plattform."

Telekomnyheternas chefredaktör Mats Roesgaard Sjödin skriver också att det är tydligt att tanken är att sälja Sappa inom några år:

"Målsättningen är att öka fokus på bredband och på så sätt skapa tillväxt trots att tv-sidan krymper, för att om ett par år sälja verksamheten. Men frågan är om Sappa kommer att klara denna kapplöpning mot tiden. Och frågan är om omsorgsportalen får det genomslag som Sappa hoppas. Många konkurrenter tittar på samma koncept och frågan är om Sappas tidsmässiga försprång även ger ett försprång när och om marknaden lossnar", skriver han idag.

TIPSA EN VÄN
EXAKT MEDIA
Johannesgränd 1
111 30 Stockholm
08-455 6770
info@exaktmedia.se
www.exaktmedia.se
Org. nr. 556733-3561