NYHETSARKIVET
18 mar 2022 14:30
Veckans gästkrönika: Da bedste hilsen fra Danmark

Efter att tidigare ha arbetat i Finland och Sverige, och senast på ett norskt bolag, kunde jag förra året inte motstå frestelsen att acceptera erbjudandet att bli tv-chef på Nuuday i Danmark. Nuuday är ett relativt okänt företag för svenskar, men för oss som rört sig i telekom- och tv-kretsar är varumärken som TDC och YouSee välkända. YouSee är den överlägset största tv-distributören i landet med ungefär 50 procent marknadsandel, men vi har också YouTv-varumärket där vi säljer en helt ”TV via app”-baserad produkt. Det är dessa två verksamheter som jag själv ser över. Förutom vår B2B-verksamhet som går under namnet TDC Erhverv (förvånansvärt svårt att uttala för en finlandssvensk) har vi ett otal fighterbrands i olika kundsegment. I Danmark finns varumärken för allt och alla.

Det första man lägger märke till då man jämför tv-utbuden i Sverige och Danmark är att priserna är omåttligt högre söder om Öresund. För det största tv-paketet betalar man här 669 DKK (motsvarande 956 SEK), vilken kan direkt jämföras med t.ex. 399 SEK för TV Stor på Telenor i Sverige. Detta förklaras av att rättighetskostnaden för innehåll är oerhört mycket högre i Danmark än något annat nordiskt land. Nästa sak man ser är att alla de stora tv-operatörerna erbjuder poängbaserade paket, där kunden köper ett antal poäng och sen själv väljer vilka tv-kanaler och streaming-tjänster man vill ha – en flexibilitet som man i Sverige för det mesta bara kan drömma om. Det tredje som sticker ut är att den reklamfinansierade tv-marknaden är relativt outvecklad här, vilket jag tolkar är ett resultat av att public service har en dominerande ställning. Både DR (reklamfri och motsvarigheten till SVT) och TV2 (reklamfinansierad och liknar mest TV4-gruppen från förr) ägs av staten, och båda har en förbluffande mängd dyra sporträttigheter som är allmänt tillgängliga via dessa kanaler. Enda riktiga kommersiella alternativet av rang är NENT, medan Discovery för en tynande tillvaro. På Streaming-området lyser AVOD med total frånvaro (undantaget Viafree som nu teamar upp sig med PlutoTV), och i övrigt är marknadsfördelningen i allmänhet rätt lik den i Sverige. Disney+ har i Danmark valt att teama upp med YouSee, Telmore och YouTv. Ett intressant fenomen är 24/7-nyhetskanalen TV2 News, som inte minst i dessa tider har mycket tittande och en lysande, oberoende nyhetsredaktion och inte minst egna utrikeskorrespondenter. Någon som minns TV4 News?

Hur är det då att jobba i Danmark? Efter nio månader har jag lärt mig att förstå danska i skrift och tal, och skriver väl nu som en syv-årig. Att försöka prata danska är rätt hopplöst, och det är en myt att alla danskar förstår svenska. Åtminstone på mitt företag sker fortfarande mycket kommunikation och dokumentation på danska, och alla försök till att anpassa sig till detta uppskattas tydligt. Utöver att danskar faktiskt generellt sätt är bättre på att våga tala ut och ge sig in i debatter, är det mesta likt Sverige. Möjligen är den privata tiden ännu heligare i Danmark. Jag har knappt haft ett møde efter kl 15 på en fredag och aldrig har jag fått lika få mejl på helgerna. Varje tillfälle till hygge används, vilket också innefattar den obligatoriska fredagsölen vid tretiden (vilket förmodligen är skälet till att mötena tar slut där), vilket är väldigt trevligt. Vi var väldigt snabbt tillbaka på kontoret efter pandemitopparna både i fjol och i vintras. Köpenhamn är en fantastisk stad att bo och cykla i, och då man väl lärt sig hantera Skat (danska Skatteverket. Skat betyder för övrigt även ’älskling’), skaffat sig NemID (BankID) och MobilePay (Swish) så är man väl igång och kan utnyttja det rika restaurang- och kulturlivet fullt ut. Om man har råd. I annat fall kan man gå på stan och räkna flaggor (finns överallt) och dricka riktigt billig, kall öl. Danmark är ett yndligt land. Sa jag förresten att vi rekryterar…?

Leif Björklund, tv-chef Nuuday

TIPSA EN VÄN
EXAKT MEDIA
Johannesgränd 1
111 30 Stockholm
08-455 6770
info@exaktmedia.se
www.exaktmedia.se
Org. nr. 556733-3561