NYHETSARKIVET
21 apr 2022 13:42
Damallsvenskan hos Nent Group redan över förväntan

Den allt populärare Damallsvenskan ska bli ännu större hos Nent Group, som ju i och med denna säsong innehar rättigheterna. Sportchef Lotta Folcker har sagt att potentialen är enorm och att man har guldläge. Nu har premiärhelgen kommit och gått: så hur ser det ut?

- Det har gått bra, över förväntan, säger Folcker till TV-Nyheterna. Vi har mellan 40-50 000 tittare i snitt på de stora matcherna och har haft peakar upp på 90 000. Utöver det tillkommer Viaplay-siffrorna som jag tyvärr inte kan dela. Men även där når vi över förväntan.

Vad är målet för denna första säsong?

- Vad det gäller försäljning så har vi inte ens satt några mål med damerna detta år, då allt går ut på att bygga kännedom i fri-tv, TV6, och lära tittarna att hitta till damfotbollen. Men vi har haft erbjudanden ihop med klubbarna där de får tillbaka en stor peng i revshare för varje sålt abonnemang. Vi har långsiktiga mål med damerna och vill bygga den här rättigheten stark över tid. Vi är mycket glada över det vi presterat hittills, vi ser potentialen och vi ser också att vi gradvis ökar lite för varje omgång.

Vad behövs för att det ska lossna ordentligt?

- Fotbollsmässigt är ligan på en mycket bra nivå, det vi önskar nu är att klubbarna lyckas dra mer folk till arenorna för det kommer påverka upplevelsen enormt. Jag hoppas alla gör sitt yttersta och testar nya grepp, för ska nå dit vi vill räcker det inte bara med proffsiga och snygga sändningar utan det krävs även stöd av publik. Ofta korrelerar tv-siffror och publiksiffror med varandra, nu har vi fått upp tv-siffrorna och hoppas att lokala näringslivet, klubbarna och förbundet gör allt för att dra publik, säger Folcker.


TIPSA EN VÄN
EXAKT MEDIA
Johannesgränd 1
111 30 Stockholm
08-455 6770
info@exaktmedia.se
www.exaktmedia.se
Org. nr. 556733-3561