Den totala tv-reklamen, linjär och online, har ökat under årets första kvartal. Det skriver MMS i ett pressmeddelande. Även separat ökar de båda varianterna, men onlinevideo-reklam växer procentuellt mer trots att den värdemässigt har en mycket mindre del av kakan.
"Vi har under flera år sett att annonsörer kombinerar linjär-tv med onlinevideo. Numera ser vi allt oftare att enskilda annonsörer optimerar total räckvidd och frekvens i sina målgrupper genom att kombinera dessa. Det är emellertid fortfarande uppenbart att den linjära tv-reklamen leverar betydlig fler TRP för de allra flesta annonsörer. Man bör dock beakta att denna data inte täcker all onlinevideo-reklam, men oavsett detta så är TRP-volymerna på helt olika nivåer för tv och onlinevideo", säger MMS vd Magnus Anshelm i en kommentar.
Reklamdata online omfattar endast de sajter som valt att ansluta till MMS valuta, vilka är: TV4, Nent, Discovery, Aftonbladet, Expressen, Showheroes.