NYHETSARKIVET
20 mar 2020 13:25
PlayAd debattinlägg: Dags att annonsera svenskt
DEBATT

PlayAds uppmaning till Sveriges annonsörer, regeringen och MSB - det är dags att annonsera svenskt!

Lästrycket hos de svenska dagspressen har knappast varit större än det vi sett de senaste veckorna. Ändå fortsätter tidningsföretagen att tappa annonsintäkter till de stora jättarna som Facebook och Google. Det är dags att svenska annonsörer börjar förstå vikten av att annonsera svenskt.

Vi på Playad tillhandahåller en videoplattform som används av flera av Sveriges största tidningshus som NTM, Gota Media, Mitt i och NWT för att nämna några. De senaste veckorna har flera nyhetssajter i vårt nätverk mer än fördubblat sin videotrafik, och en stor del av innehållet kring Corona öppnas upp även för icke-prenumeranter. Då kan inte annonsörerna svika.

Den bilden stämmer överens med en färsk rapport från Edelman. (Edelman Trust Barometer Special Report - Trust and the Coronavirus*) Det är dagspressen som är den kanal som människor i högst grad söker sig till för information om det nya coronaviruset. Det är de kvalitativa källorna vi litar på i osäkra tider.

Igår uttalade sig Tomas Mattson, Expressens före detta chefredaktör, i en artikel i Dagens Media (https://www.dagensmedia.se/medier/dagspress/thomas-mattsson-nodvandigt-med-krisatgarder-for-att-stotta-branschen/) att han ändrat sig i frågan om statligt stöd till tidningarna, givet coronakrisens konsekvenser. Vilket är en viktig diskussion kring en förmodligen nödvändig åtgärd för att även i framtiden säkerställa en kvalitativ nyhetsbevakning.

Men det räcker inte. Det är också dags för Sveriges annonsörer att tänka om. Tidningsföretagen kan inte fortsätta att tappa mer annonsintäkter till de stora jättarna som Facebook och Google. Absolut inte nu i oroliga tider men inte heller framöver. I senaste rapporten om dagspressens ekonomi från Myndigheten för press, radio och tv konstateras att två tredjedelar av den digitala annonskakan lämnar den lokala marknaden, där lokal dagspress befinner sig i en särskilt utsatt position. Så kan det inte fortsätta.

Jag vill också passa på att uppmana regeringen och landstingen att fundera över var de lägger sin kommunikation. Det vara bara någon dag sedan som en kollega till mig såg att det rullade annonser från Vårdguiden på Youtube. Det samtidigt som flera lokaltidningar, bara i vårt nätverk, larmar om tappade annonsintäkter.

Det är dags för Sverige att börja annonsera där det faktiskt gör skillnad. Om du som annonsör har möjlighet - investera i kanaler som på riktigt gynnar Sverige. Så hjälper du till att säkerställa en trovärdig nyhetsrapportering även i fortsättningen.

Mats Ståhl vd PlayAd

TIPSA EN VÄN
EXAKT MEDIA
Johannesgränd 1
111 30 Stockholm
08-455 6770
info@exaktmedia.se
www.exaktmedia.se
Org. nr. 556733-3561