NYHETSARKIVET
29 apr 2020 13:26
Tillväxt för streaming i Sverige när hushåll skaffar fler abonnemang
För första gången sedan 2012, när Netflix lanserades, sker ingen tillväxt i antalet hushåll med streaming-abonnemang. Däremot ses en kraftig tillväxt i antalet abonnemang per hushåll. Det framkommer av Mediavisions kvartalsanalys som anlände i går. På ett år har cirka 400 000 nya abonnemang tecknats, en ökning med nära 10 procent. Men är det en tillväxt som enbart bygger på covid-19 och att folk sitter hemma, eller ser vi en fortsättning?

- Vi tror på att detta stadigt fortsätter. Det är mycket attraktiva erbjudanden just nu och premiumtjänsterna var snabba med att sänka priserna på sportpaketen. Det, tillsammans med annat attraktivt innehåll, gör att abonnenterna stannar kvar. Sedan har vi en del ny aktivitet och här finns operatörernas playtjänster, som Com Hem och Telias. Sedan svarar många i våra undersökningar att de är intresserade av Disneys kommande tjänst, säger Marie Nilsson, vd Mediavision, till TV-Nyheterna.

Enligt Mediavision avser konsumenterna att skaffa ytterligare ca 850 000 streamingabonnemang under 2020.
TIPSA EN VÄN
EXAKT MEDIA
Johannesgränd 1
111 30 Stockholm
08-455 6770
info@exaktmedia.se
www.exaktmedia.se
Org. nr. 556733-3561