NYHETSARKIVET
30 apr 2020 11:25
Nent Group har återupptagit samtalen om försäljning
Nent Group har nu, efter några veckors paus, återupptagit samtal rörande försäljning av över hälften av sina produktionsbolag. Det handlar om starka varumärken som Strix, Baluba och Splay One, som främst fokuserat på reality och dokumentära serier. Öppnats har även samtalen med potentiella partner till resten av produktionsverksamheten.

"Den stora ökningen av prenumeranter och tittandet på Viaplay samt den tydliga efterfrågan på riktigt bra manusbaserat drama, både från Viaplay och andra medieföretag runt om i världen, understryker hur viktig den här omorganisationen av NENT Studios är. Viaplay och andra aktörer vill investera mer i manusbaserat drama och det är här vi kommer att fokusera våra resurser framåt. Den internationella expansionen av Viaplay kommer bara att öka denna efterfrågan ytterligare. Vi har diskussioner med potentiella partners att investera i vår manusbaserade produktionsverksamhet så vi kan öka vår produktionstakt ytterligare. Vi har också återupptagit processen att sälja de andra delarna av NENT Studios – dessa är attraktiva och framgångsrika företag för vilka vi redan sett stort intresse, men de har begränsade synergieffekter med vår streamingstrategi och våra ambitioner. Vårt fokus är på Viaplay och möjligheten att producera mer originalinnehåll som är populärt bland tittare i Norden och runt om i världen", säger vd Anders Jensen om inriktningen.

De produktionsbolag som ska ligga kvar i fokus inom Nent Group är Brain Academy, Nice Drama, EPIQ, Paprika och Nent Studios UK, samt samarbetet med FilmNation och delägda amerikanska produktionsbolaget Picturestart.

TIPSA EN VÄN
EXAKT MEDIA
Johannesgränd 1
111 30 Stockholm
08-455 6770
info@exaktmedia.se
www.exaktmedia.se
Org. nr. 556733-3561