NYHETSARKIVET
26 jun 2020 13:47
Nent Group ska närma sig 3 miljoner Viaplay-abonnenter 2020
I och med att Nent Group uppdaterar den finansiella rapporteringsstrukturen uppgraderas även målen för Viaplay för 2020. Med kundbasen 2,272 miljoner i början av året, och 2,510 miljoner vid senaste räkningen, räknar de nu med 600 000 nya abonnenter innan 2020 är över. Den tidigare estimeringen låg på 400 000.

- Det uppgraderade helårsmålet för nya Viaplay-abonnenter återspeglar det starka momentum vi har sett under de senare månaderna, säger Nicholas Smith, nordisk kommunikationschef på Nent Group, till TV-Nyheterna.

Den nya rapporteringsstrukturen innebär fyra nettoförsäljningskategorier: Viaplay, Other Subsciptions, Advertising och Studios & Other. Men var ligger nya konstellationen Allente?

- Vi kommer att redovisa vår 50-procentiga andel av nettoresultatet från Allente som resultat från intressebolag inom vårt rörelseresultat, säger Smith

Återstående rättighetskostnader för återstartad sport ska kostnadsföras för andra kvartalet. De ännu inte återstartade evenemangen läggs för tredje kvartalet. Koncernchef Anders Jensen sammanfattar:

”Den nya rapporteringsstrukturen är i linje med vår strategi att fokusera på Viaplays utveckling och den följer även den nyligen slutförda sammanslagningen som skapade betal-TV-verksamheten Allente. Att rapportera Viaplays intäkter och det totala antalet Viaplay-abonnenter kommer ytterligare att förklara och förenkla vår story.”

TIPSA EN VÄN
EXAKT MEDIA
Johannesgränd 1
111 30 Stockholm
08-455 6770
info@exaktmedia.se
www.exaktmedia.se
Org. nr. 556733-3561