NYHETSARKIVET
15 jul 2020 12:08
Samuel Skott: Intäkterna kommer tillbaka under nästa halvår
TV-intäkterna har gått ner under andra kvartalet 2020, trots att människor ser mer på rörligt. Och det har främst med inställda sportevenemang att göra enligt Tele2:s kommersielle chef Samuel Skott.

- Premium-tv kopplat till sport är ju det ju det som drivit på. Vi har ju en nedåtgående trend på betal-tv som vi avser möta med satsningen på Comhem Play. Nu var den extra djup under q2 och det kan helt förklaras av lägre försäljning och avsaknaden av sport på premiumsidan. Nu är sporten tillbaka och vi börjar ta betalt för de paketen igen. Vi är helt trygga med att de intäkterna kommer tillbaka under q3 och q4, säger Skott.

TVN: Vad gäller tv-marknadens förändring – hur håller ni er position?

- Tanken är att jobba smart med vår position och med betal-tv. Detta genom att flytta fokus från intäkt till lönsamhet. Att ha en bra produkt som vi driver mer effektivt – och därmed behålla en väldigt bra lönsamhet. Samtidigt satsar vi på framtiden med mer strömmat innehåll, och vår väg in där stavas Comhem Play och Comhem Play+. Grundpaketen är basen, vårt största bidrag. Sedan tror vi på partnerskapsmodellen och fortsätta sälja strömmade premiumtjänster ovanpå det. Lönsamhetsmässigt är vi dock inte så beroende av hur mycket sånt vi säljer. Marginalerna är mycket lägre. Men kunderna vill ha det.

TVN: Och hur ser intresset ut att förvärva Nent eller Discovery?

- Vi har fullt upp med våra egna grejer. Över tid tror jag att streamingmarknaden kommer att konsolideras, men det är ett tag till dess. Jag tror att vi innan dess kommer att se en än mer fragmenterad business, med ännu fler tjänster. Och konsolidering är inte vårt fokus. Vårt fokus är göra det vi kan så bra som möjligt och växa organiskt, säger Samuel Skott.
TIPSA EN VÄN
EXAKT MEDIA
Johannesgränd 1
111 30 Stockholm
08-455 6770
info@exaktmedia.se
www.exaktmedia.se
Org. nr. 556733-3561