NYHETSARKIVET
17 jul 2020 12:14
Telia och Telenor tar in betal-tv-abonnenter, Tele2 förlorare
När nu de tre största operatörerna släppt sina siffror för andra kvartalet 2020 ser vi, inte helt oväntat, att alla tappar i intäkter. Detta på grund av sänkta priser för inställd sport. Men antalet betal-tv-abonnenter har tidigare varit ganska bestående. Och här blir, än så länge, Tele2 och Com Hem förlorarna. Telenor ökade antalet tv-abonnemang med några tusen, Telia med 47 000 (mot q2 2019) och 41 000 mot föregående, medan Tele2 tappade 13 000. Hos Telia ingår dock 40 000 tidigare ej redovisade abonnemang. Så vart tar abonnenterna vägen?

Här finns säkert några som helt lagt ner på grund av missad sport. Men antagligen är det del av en större trend där streamingtjänsterna lockar med enklare val. Även utanför sporten.

Hos Telia sjönk C More-abonnemangen med 29 000 under andra kvartalet 2020, men antalet betal-tv-abonnemang ökade. Dessa räknas under olika kolumner. Och detta är en trend som antagligen lär fortgå hos operatören på grund av det stora sportpaket Telia satt ihop, där C More Premium, V Premium och Dplay Total ger abonnenten alla stora sporträttigheter. Att det blir på bekostnad av C More lär Telia räkna med. Men frågan är hur mycket och hur länge de kan kanibalisera på en del för att göda en annan.
TIPSA EN VÄN
EXAKT MEDIA
Johannesgränd 1
111 30 Stockholm
08-455 6770
info@exaktmedia.se
www.exaktmedia.se
Org. nr. 556733-3561