NYHETSARKIVET
12 nov 2020 13:59
Rapport: Behovet av transparens på digitala marknader
Konkurrensverket har, i samarbete med Lunds universitet, tagit fram en rapport om digital datainsamling och hur det påverkar olika marknader ur transparens- och konkurrensperspektiv.

"Flest antal olika tredjepartsspårare finns i medie-och handelssektorerna, där en majoritet av de studerade handelssajterna använder sig av den s.k. Facebook-pixeln för att spåra och analysera webbplatsbesökare. Mediesektorn använder sig även av så kallad fingerprinting, det vill säga identitetsmatchning som inte kräver kakor genom att kartlägga browserinställningar och annat. Google är den aktör som är mest framträdande med sin närvaro på 91procentav alla sajter över de fem studerade sektorerna, framförallt genom reklam-integrering och användandet av Googles analysverktyg. Googles reklamverktyg används av 28 av 30 testade webbplatser inom media, och av samtliga tidningsgrupper på den svenska marknaden", skriver de bland annat i rapporten.

Hela rapporten finns att läsa här: Läs mer


TIPSA EN VÄN
EXAKT MEDIA
Johannesgränd 1
111 30 Stockholm
08-455 6770
info@exaktmedia.se
www.exaktmedia.se
Org. nr. 556733-3561