NYHETSARKIVET
13 nov 2020 13:51
SVT om USA-valet: TV4 mer tittartid, vi nådde fler tittare
TV4 slog rekord i tittande under USA-valet. Men nu kontrar SVT: Tack vare den långa sändningstiden hade TV4 betydligt större tittartid, skriver SVT. Men påstår istället att SVT nådde fler svenskar, med en 41-procentig räckvidd.

"SVT når dock fler svenskar i TV, 41% tar del av vår valbevakning under tisdagen och onsdagen, bland annat tack vare urstarka Rapport och Aktuellt. Rapport 19.30 den 4 november sågs av fler än 1,4 miljoner tittare vilket är avsevärt fler än något annat nyhetsprogram. Motsvarande räckvidd för TV4 är 36%", skriver SVT:s mediedirektör Jan Helin och divisionschef Anne Lagercrantz om valsändningarna.

Det kan tyckas lite fånigt att tävla på detta sätt - och det anser tydligen SVT också slutligen:

"Rabblandet av siffror och jämförelserna mellan olika mediehus är en liten specialgren vi i branschen tycker är spännande och förhoppningsvis intressant internt. Utifrån har vi förståelse för att den i bästa fall kan betraktas som nördig, i värsta fall aningen fånig. Men låt oss i det större perspektivet konstatera att svenska mediers bevakning av USA-valet sammantaget är ett styrkebesked från en svensk mediemarknad som till vardags inte saknar utmaningar av olika slag. Publiken har kunnat välja mellan högkvalitativa och framgångsrika satsningar: hos oss, TV4, Aftonbladet, Expressen, Sveriges Radio, Svenska Dagbladet, Dagens Nyheter med flera. Vi lyfter på hatten inför många insatser - och börjar snart uppladdningen inför det svenska valet!"


TIPSA EN VÄN
EXAKT MEDIA
Johannesgränd 1
111 30 Stockholm
08-455 6770
info@exaktmedia.se
www.exaktmedia.se
Org. nr. 556733-3561