NYHETSARKIVET
20 nov 2020 13:40
MMS: Netflix, Disney+ och Viaplay störst bland de unga
Pandemitiderna har skapat än mer tryck på streamingtjänsterna, det är inte oväntat. Enligt siffror från MMS tittar vi hösten 2020 i genomsnitt två timmar och 15 minuter varje dag på onlinevideo, en ökning med 28 minuter jämfört med för ett år sedan. Och den nya tjänsten Disney+ är såklart delaktiga i ökningen.

"Det är inte förvånande att allt fler streamingtjänster lockas till Sverige, då vi har såväl bredband över hela landet som ett mycket stort onlinetittande. Att Disney Plus lyckades få så många prenumeranter och nå ett så stort tittande är mycket imponerande, särskilt när man beaktar att det tog Netflix mer än ett år att nå upp till denna nivå efter introduktionen 2012", kommenterar Magnus Anshelm, vd på MMS, siffrorna.

Nya rapporten Trend & Tema visar att 10,4 procent av svenskar har tillgång till Disney+, med daglig räckvidd om 5,2 procent. Bland yngre, 9-19 år, är räckvidden 14,5 procent. Tydligt är att Netflix, Disney+ och Viaplay är populärare hos yngre än konkurrenterna.

Daglig räckvidd för de fem största SVOD-tjänsterna i Sverige:

Netflix 25 procent
Viaplay 8 procent
Disney+ 5 procent
C More 5 procent
HBO Nordic 3 procent

Daglig räckvidd unga, 9-19 år:

Netflix 40 procent
Disney+ 14 procent
Viaplay 12 procent
C More 4 procent
HBO Nordic 1 procent

TIPSA EN VÄN
EXAKT MEDIA
Johannesgränd 1
111 30 Stockholm
08-455 6770
info@exaktmedia.se
www.exaktmedia.se
Org. nr. 556733-3561