NYHETSARKIVET
20 nov 2020 13:41
Allsvenskan viktig pusselbit i stärkandet av Dplays varumärke
Fotbollsallsvenskan går mot sitt slut. En första säsong för nya rättighetshavarna Discovery som varit svår i coronatider. Med det i åtanke är tv-huset otroligt nöjd med sin säsong och lovar att de till 2021 ska tillgängliggöra Dplay för ännu fler tittare på ännu fler plattformar.

- Det har varit en väldigt annorlunda säsong där premiären blev uppskjuten, vi har inte fått ha någon publik och behövt anpassa sändningarna för att säkra vår personals och våra partners hälsa. Men med det i åtanke så har det ändå varit en god säsong och vi är otroligt nöjda över vårt innehåll i våra sändningar och hur vi presenterat det, säger Jessica Linnman, kommunikationschef på Discovery Sverige, till TV-Nyheterna.

TVN: Vad har varit mest positivt/negativt?

- Om vi börjar med det negativa, förutom det jag nämnt innan, är det självklart våra tekniska problem kring premiären. Vi hade på grund av corona inte kunna göra några testsändningar på träningsmatcher och med en kort startsträcka samt ett ihoptryckt spelschema fick vi tekniska utmaningar kring inlogg och vissa devices. Det påverkade en liten del av publiken och avhjälptes under de två första veckorna och nu har vi en stabil tjänst.

- Det mest positiva är att vi har levererat bra sändningar med bra innehåll. Vi håller vårt löfte om att komma närmare med mer initierade analyser och kunniga experter och talents. Jag tycker vi har lyckats riktigt bra med det.

TVN: Har Dplay stärkts som varumärke?

- Vi har under 2020 jobbat hårt med att stärka Dplays varumärke på många olika sätt. Det har gett tydligt positiva resultat: Dplays varumärkeskännedom har ökat med 35 procent sedan sommaren 2019 och Allsvenskan har förstås varit en viktig pusselbit i den ökningen. Men även titlar som Estonia-dokumentären, Alla mot alla och Spökjakt har hjälpt till att stärka kännedomen om vårt varumärke betydligt under 2020, vilket är roligt.

TVN: Känner ni att ni lyckats attrahera de äldre, de som vanligtvis är linjära tittare?

- Det tycker jag absolut. Självklart är det svårt att jämföra eftersom vi inte kan se C Mores siffror, men vår upplevelse är att många anammat Dplay eller sökt sig till en av våra operatörspartners som tillsammans med Dplay också levererar sändningarna på traditionellt sätt till tv:n. Inför säsongen 2021 kommer vi genom nya distributionsavtal, så som det vi nyligen slöt med Tele2/ComHem, att tillgängliggöra Dplay för ännu fler tittare på ännu fler plattformar, lovar Linnman.

TIPSA EN VÄN
EXAKT MEDIA
Johannesgränd 1
111 30 Stockholm
08-455 6770
info@exaktmedia.se
www.exaktmedia.se
Org. nr. 556733-3561