NYHETSARKIVET
23 feb 2021 14:14
Future Sports vill jobba värdeskapande, data- och analysdrivet
Som TV-Nyheterna krev i förra veckan har Manfred Aronsson och Jacob Leander-Olsson startat managementbolaget Future Sport. Och första kunden är HockeyAllsvenskan. I Sverige finns redan SpringMedia och IMG bland annat, det sistnämnda där Aronsson nyligen jobbade med Strive Sports. Så vad kan Future Sports erbjuda som är unikt?

- Vi har erfarenheter, insikter och relationer från köparsidan som är unika - detta gäller närmast alla typer av viktigare sporträttigheter. Dessutom arbetar vi kontinuerligt över tid med att skapa värden mellan sändande tv-bolag och liga, det vill säga Inte endast i form av en punktinsats för att sälja en rättighet, utan också ta ansvar för att bidra i värdeskapandet för båda sidor. Dessutom arbetar vi i hög grad data- och analysdrivet. Som köpare av en lång rad sport rättigheter senaste 25 åren har i vart fall jag inte träffat på särskilt många säljare av sporträttigheter med den profilen, säger vd Manfred Artonsson till TV-Nyheterna.

TVN: Kommer ni bara att jobba i Sverige, eller siktar ni även nordiskt?

- Vi är ute efter att skapa kvalité och göra skillnad på riktigt - inte volym i första hand . Men visst skulle det kunna vara nordiska avtal på sikt också.

TVN: Managementbolag, rättighetsbolag - varför behövs dessa mellanhänder i framtiden?

- De behövs bara om de verkligen gör skillnad - vi menar att vi kan göra det, och mycket pekar på att det kan vara effektivt för ligor, förbund och klubbar med flera att ta in sådan hjälp istället för att anställa sådan kompetens på heltid, säger Aronsson.


TIPSA EN VÄN
EXAKT MEDIA
Johannesgränd 1
111 30 Stockholm
08-455 6770
info@exaktmedia.se
www.exaktmedia.se
Org. nr. 556733-3561