NYHETSARKIVET
24 feb 2021 13:44
Fritzson: Fokus på Media Networks medan ScheduALL lär säljas av
Gårdagens kvartalsrapport från Net Insight visade en ökad omsättning och stabilare resultat. I vd-ordet skrev Crister Fritzson bland annat de börjat se positiva effekter efter genomförandet av ett stort antal förbättringar. Så hur förväntar sig Net Insight se de positiva effekterna vidare under 2021?

- Vi har en bred, flexibel lösningsportfölj och vi tror på fortsatt efterfrågan på molnlösningar och distansproduktion där vi är starka och konkurrenskraftiga. Vi ser en stor tillväxt för mediamolnlösningar de närmaste åren, en marknad som ytterligare påskyndats av pandemin. Vår adresserbara del av denna marknad har precis börjat etableras, under 2021 är marknaden begränsad och handlar fortfarande om mindre events, men marknaden utvecklas snabbt med större potential på sikt. En stor fördel med Nimbra Edge (Net Insights Cloud-tjänst) är att den är kompatibel och integrerad med existerande Nimbra- och Aperi-plattformar. Eftersom det finns uppskattningsvis 16 000 installerade Nimbra-enheter globalt så blir Nimbra Edge en del av ett stort befintligt ekosystem, säger Crister Fritzson till TV-Nyheterna.

TVN: Tillväxt Q4 trots allt, vad är orsaken?

- Våra kunder har ett ökat behov att expandera kapaciteten i sina globala medienät drivet av nya format som 4K och 8K och för att konkurrera om tittarna för att ge dem mer och bättre upplevelser. Vi har både vunnit nya kunder samtidigt som flera befintliga kunder uppgraderat sina medienät. Under fjärde kvartalet har The Switch, en ledande aktör i Nordamerika och kund sedan länge, valt våra Nimbra-lösningar för att expandera sitt medienätverk i USA. De bygger ett nytt 100G-nätverk för att erbjuda högre kapacitet och fler tjänster. Glädjande är även att vi lyckats vinna nya kunder, en av dessa är Shanghai Media Group (SMG) i Kina men också RTVE Spanien, säger Fritzson och fortsätter:

- Vi har också genomfört ett antal förbättringsåtgärder inom produktutveckling där vi håller en hög takt, men också inom försäljning och intern effektivitet som gett resultat.

TVN: Vart ligger ert fokus för 2021: ScheduALL eller Nimbra?

- Vårt primära fokus framöver ligger på kärnverksamheten Media Networks, som består av produktfamiljerna Nimbra och Aperi, och vi ser oss inte som långsiktiga ägare av ScheduALL, säger Crister Fritzson.

TIPSA EN VÄN
EXAKT MEDIA
Johannesgränd 1
111 30 Stockholm
08-455 6770
info@exaktmedia.se
www.exaktmedia.se
Org. nr. 556733-3561