NYHETSARKIVET
23 sep 2021 13:29
Unga väljer traditionella nyhetsmedier framför influencers

Under pandemin har unga i Sverige valt att lita nyhetsbevakningen från mer traditionella medier. Förtroende för influencers är, trots stor följskara, mycket lägre. Det framgår av rapporten Unga & Medier som idag anländer från Statens medieråd.

Under 2020 använde sig 51 procent unga mellan nio och tolv år av nyhetsförmedling från SVT varje vecka. Högst rankade på förtroende-skalan är SVT, TV4 och SR.

"Unga vet vilka källor som brukar vara tillförlitliga när det gäller nyheter och information. Men det är paradoxalt att fler svarar att de följt någon rekommendation från en influencer än som uppger att de litar på informationen de får via influencers", säger Yvonne Andersson, analytiker på Statens medieråd, som tagit fram rapporten.

Hela rapporten kan läsas här: https://www.statensmedierad.se/download/18.57e3b0a17a75fbf0654916e/1632377641632/Ungar%20och%20medier%202021_anpassad.pdf


TIPSA EN VÄN
Dahlström Media AB
Kungsgatan 29, plan 4
111 30 Stockholm
info@tv-nyheterna.se
www.tv-nyheterna.se
Orgnr: 559329-2187