NYHETSARKIVET
23 sep 2021 13:30
Anders Jensen: Sport är alltid intressant för alla marknader

Som TV-Nyheterna skrev om under gårdagen ska Viaplay nu lanseras på ytterligare fem nya marknader. Och med ett mål på 12 miljoner Viaplay-abonnenter till 2025 och en försäljningstillväxt estimerad mellan 18-20 procent på koncernbasis var det upplagt för bolagets kapitalmarknadsdag under eftermiddagen.

Under andra halvan av 2022 ska Viaplay lanseras i UK, under 2023 i Tyskland, Österrike, Schweiz och Kanada. I slutet av 2025 estimerar man att sex miljoner abonnenter kommer från internationella marknaderna, vilket betyder att även Norden kommer att öka väsentligt, om vi ska tro Nents egen prognos. Hittills har mycket byggt på smarta sporträttigheter, med Bundesliga i Polen, F1 i Finland, vintersport i Norge. Och vad vore Viaplay i Sverige utan en oändlighet av Premier League? Men hur ska de lyckas köpa in sport för marknader som Storbritannien och Tyskland?

"Vi måste bygga trovärdighet, ta det lugnt framåt. Att köpa sport på de marknaderna kan ge en hjärtattack. Men sport är alltid intressant för alla marknader, förutom USA", säger koncernchef Anders Jensen.

Nordiska original ska samsas med internationella serier och filmer, lokala original och barninnehåll när Viaplay intar de fem nya marknaderna. Och i USA har man redan ett samarbetsavtal med Comcast. Vad gäller att konkurrera om talanger till detta säger Jensen:

"Vi vill fortsätta att vara en byggarbetsplats, där kan vi åstadkomma mest. Och viktigast idag är talanger, speciellt morgondagens, men talanger idag vill inte ingå i vilka företag som helst. Och där har vi en fördel. Vi vill vara ”A force of good”, vilket är en framgångsfaktor."

Senare under dagen utvecklar Jensen:

"Vi vill skapa ett rum för nya röster, med nya historier som inte hörs på andra plattformar. Med större fokus på jämställdhet och mångfald och fler perspektiv."

Försäljningen är för tillfället upp 20 procent, abonnemangen upp också och Viaplay står nu för 35 procent av intäkterna. Nedåt dock, inte oväntat, för annonsaffären, till 19 procent. Det var inte länge sedan den stod för 50 procent av intäkterna. Den största ökningen i Norden tror Jensen kommer att ske i Norge och Finland, med de stora sporträttigheter de köpt. Även om man kommer att börja med mycket linjär vintersport i Norge. Vad gäller fördelningen av abonnenter är det 60/40 mellan direkt till konsument och samarbeten med olika operatörer.

Nent-aktien stiger 3,4 procent idag och handlas senast kring 512 kronor.


TIPSA EN VÄN
Dahlström Media AB
Kungsgatan 29, plan 4
111 30 Stockholm
info@tv-nyheterna.se
www.tv-nyheterna.se
Orgnr: 559329-2187