tvdagen2025

TV-dagen 2025

Välkomna tillbaka. Årets upplaga av TV-dagen, som vanligt laddad med intervjuer, panelsamtal och presentationer, blir 28 augusti.
Vi utforskar det nordiska drama-landskapet, gläntar på dörren till den nya storspelaren Schibsted/TV4, bjuds en inblick i AI-möjligheter för industrin och firar Youtubes 20-årsjubileum. Bland mycket annat.
Några av dagens talare:

I år fyller Youtube 20 år. Vi samtalar med Sverigechefen Michelle Kadir om utvecklingen, samtid och framtid. Vilken plats vill Youtube ta i det audiovisuella landskapet?

Marianne Furevold Boland, dramachef NRK, Karin Lindström, Head of Nordic Originals Amazon MGM Studios och Mia Ylönen, dramachef Helsinki-Filmi, bildar panel i samtal om framtidens nordiska produktioner.

AI-utvecklingen går med hisnande fart. Till TV-dagen kommer Billy Boman, Digital Creative och AI-maestro, för att ge oss en inblick i dagens och framtidens möjligheter.

Vi välkomnar tillbaka TV4:s vd Mathias Berg till TV-dagen, samma kvartal som affären med Schibsted ska gå i lås. Han anländer med ett år av tillväxt i ryggen, där siffrorna för TV4 Play ser ut att fortsätta växa. Så vilka möjligheter skapar den nya nordiska medie-jätten?

Tidigare i år blev det klart att Azra Osmancevic, tidigare bland annat affärsutvecklingschef på Viaplay, går in som vd för nyskapade CoStudios. Här samsas produktionsbolagen Breakable Film och Art & Bob med Third Ear Studio. Hur ska denna korsbefruktning bära frukt?

I februari 2026 är det dags för vinter-OS. I Sverige kan du se innehållet på HBO Max, men också på SVT och TV4. Hur ska aktörerna samsas, hur ska publiken navigera? Till TV-dagen kommer Max Bursell, sportchef SVT, Johan Cederqvist, sportchef TV4, och Antti Haajanen, WBD Nordic Head of Sport för att reda ut det hela.

SVT satsar hårt på att klargöra vad som är sant och falskt, hur missinformation kan spridas. Vi har äran att välkomna Linus Svensson, SVT Verifierar, till TV-dagen för att berätta om sitt arbete.

Från Mediemyndigheten kommer Anna Dingertz, biträdande avdelningschef tillsyn och granskning, och Helena Dal, pressansvarig. De berättar bland annat om hur DSA påverkar plattformar och kunder och vad EMFA, den nya mediefrihetslagen, innebär för Sverige.

Warner Bros Discoverys Nordenchef Christina Sulebakk återvänder till TV-dagen. Det blir ett samtal om nya format, ledarskap, den nordiska marknaden och beslutet att döpa om streamingtjänsten till HBO Max.

Tidigare i år meddelade kulturminister Parisa Liljestrand vad det utannonserade tilläggsdirektivet till pågående filmutredning ska handla om: att undersöka hur vi kan motverka illegal IPTV, samt föreslå hur ett förbud för privatpersoner att använda dess tjänster kan utformas. Dessutom ska man analysera hur film- och tv-branschen påverkas. Till TV-dagen 28 augusti kommer Eva Bergquist, särskild utredare, för att ge en sneak peak på hur arbetet går.

Sporträttigheter är fortsatt en drivkraft i det svenska tv-landskapet – men spelplanen förändras snabbt. Manfred Aronsson och Jacob Leander Olsson från Two Circles delar insikter och case om hur tv-aktörer kan anpassa sig till nya förutsättningar, skapa starkare publikkopplingar och driva tillväxt i en tid av fragmenterad uppmärksamhet.

Kaffe serveras från 08.15, eventet börjar 09.00.
Förmiddags- och eftermiddagsfika ingår, liksom lunch och eftermingel.
Plats: Bio Fågel Blå, Skeppargatan 60, Stockholm (T-bana Karlaplan)

HÄR ANMÄLER DU DIG TILL TV-DAGEN

TORSDAGEN DEN 28 AUGUSTI 2025 - KL 09:00
Bio Fågel Blå, Skeppargatan 60

Pris 6500kr (ex moms). För TV-Nyheternas prenumeranter gäller 5900 kr.
För anmälan av flera deltagare, kontakta mathias.dahlstrom@tv-nyheterna.se.

Kontaktuppgifter
Betalsätt

Vid gruppbokning, välj faktura och lämna ett meddelande.

Fakturauppgifter